Tijdens het vervangen van openbare verlichting, is er een incident geweest met een autohoogwerker. De wagen werd geparkeerd op een helling en is gaan rollen tussen het verlaten van de cabine en het opgaan van de korf. De chauffeur heeft de handrem ingeschakeld maar deze functioneerde niet naar behoren. Vanaf een bepaalde hellingshoek is het gebruik van de stempels vereist, deze zijn bij dit incident niet toegepast.
Tijdens werk met de (auto)hoogwerker bestaan er meerdere risico's;
- Het wegzakken of omvallen van de machine.
- Het aanrijden van personen of objecten.
- Het vallen van voorwerpen of personen van hoogte.
In de overzichtsfoto zie je de situatie waar de hoogwerker stond opgesteld. De wagen werd geparkeerd met de neus op het verhoogde fietspad.
De chauffeur heeft hierbij de wagen op de handrem geplaatst alvorens de korf van de hoogwerker te betreden.
Tijdens het opgaan van de korf begint de wagen achterwaarts te rollen. De collega van de chauffeur sprint achter de wagen aan en komt daarbij ten val. Na zijn val weet hij de cabine in te springen en de wagen tot stilstand te brengen. Tussen de opstelplaats en het stilzetten zit 23 meter afstand.
Zorg er bij het opstellen van de (auto)hoogwerker altijd voor:
Ga met elkaar in gesprek over het volgende:
Weet jij niet specifiek wat er is toegestaan qua scheefstand of twijfel je over de omstandigheden?
Raadpleeg dan altijd de gebruiksvoorschriften, deze zijn zichtbaar op meerdere plekken:
Ontbreken ze? Meld dit dan direct en stel jezelf op de hoogte voordat je de machine gebruikt.
Maak van ontbrekende stukken of onveilige omstandigheden ook altijd een GO! Melding.
Zoek je aanvullende informatie raadpleeg dan ook de volgende toolboxen:
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.